Verkeershufters. En wat er aan te doen.

DriveMe blog

De 5 grootste verkeersergernissen. Herken je ze? We geven 3 eenvoudige tips om hier voorgoed vanaf te zijn. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je zit lekker in de auto, en binnen een paar minuten ben je compleet geïrriteerd door het rijgedrag van anderen. Van bumperklevers tot smartphonegebruikers – de frustraties op de weg zijn eindeloos. Maar wat als we je vertellen dat je er met een paar slimme trucs voorgoed vanaf kunt zijn? Hier zijn de vijf grootste verkeersergernissen en drie tips om zen te blijven achter het stuur.

1. Bumperklevers

Je komt ze overal tegen. Op de snelweg, maar ook binnen de bebouwde kom. Bestuurders die denken dat ze sneller op hun bestemming zijn door hard te rijden en dicht op je bumper te hangen, zonder rekening te houden met anderen. Als het hen niet snel genoeg gaat, zie je ze vaak rechts inhalen (hierover later meer). Bumperklevers zijn niet alleen irritant, ze zijn levensgevaarlijk. Ze zijn vaak boos, niet specifiek op jou, maar gewoon op de situatie. Het feit dat ze anoniem in hun auto zitten, helpt natuurlijk niet. En het grootste probleem? Ze beseffen niet dat hard rijden vrijwel geen tijdswinst oplevert.

Maar ben jij iemand die opzettelijk links blijft rijden om een bumperklever te frustreren? Lees dan vooral even verder… 

DriveMe bumperkleven

Smartphonegebruikers

“Je bent rijp voor het gekkenhuis als je denkt dat je 5 tot 6 seconden lang naar een klein schermpje kunt staren en met je vingers op een klein toetsenbordje kunt tikken terwijl je 90 km/uur rijdt, en dat je dan géén potentiële bedreiging bent voor iedereen die op je pad komt.” Clyde Haberman. 

Ze noemen het ook wel de ‘supermanstoornis’, omdat mensen denken dat ze onoverwinnelijk zijn achter het stuur met hun telefoon in de hand. Maar de realiteit is dat zelfs handsfree bellen gevaarlijk is, omdat autorijden en telefoongesprekken allebei je volle aandacht vragen. Wat we wél kunnen is switchtasken; snel schakelen tussen twee (brein)activiteiten. Dus het ene korte ogenblik is je aandacht bij autorijden en het andere korte moment is je brein bezig met het telefoongesprek. En dat wisselen kunnen we erg snel, maar op het moment dat je met je volle aandacht bij het telefoongesprek bent, ben je sterk verminderd bezig met autorijden. 

Bewezen feiten:

  1. 60% van de automobilisten vindt dat bellen tijdens het rijden gevaarlijk is.
  2. 88% beschouwt appen en e-mailen achter het stuur als een serieuze bedreiging voor de verkeersveiligheid.

Toch blijkt uit onderzoek:

  1. 80% gebruikt hun telefoon tijdens het rijden, terwijl ze denken dat het hun rijprestaties niet beïnvloedt.
  2. 25% van de bestuurders appt achter het stuur (en zelfs 60% van de jongeren).

Linksrijders

Linksrijders: ze zorgen voor een hoop frustratie. Bestuurders die niet zoveel mogelijk rechts houden, blijven onnodig op de linkerbaan hangen. Het ergste? Ze rijden vaak nét te langzaam, waardoor anderen gedwongen worden rechts in te halen – wat natuurlijk hartstikke gevaarlijk is. Dit geldt niet alleen voor bestuurders op de meest linkse baan, maar ook voor de middenrijders die geen zin hebben om van rijstrook te wisselen op een vierbaans snelweg.

Wat gebeurt er? Andere bestuurders moeten onnodig twee banen opschuiven om in te halen. De dode hoek checken wordt een uitdaging, en het geduld raakt snel op. En laten we eerlijk zijn: geduld is vaak al schaars in het verkeer.

De verkeershufter

Spitsuur; jij staat netjes op de drukke uitvoegstrook, in de file, en na een paar minuten kom je aan bij de wegafsplitsing. En bam! Dat Golfje GTI drukt zich nog even snel tussen de filerijdende auto’s. Lekker makkelijk.

Om woest van te worden. Toch? Of ben jij zo iemand die er álles aan doet om hem/haar geen kans op uitvoegen te geven? (Lees nog even verder.)

Of die gast die na zijn McDonaldsbezoek de bruine papieren zak naast zijn auto neerzet en verder rijdt. Of bestuurders die geen richting aangeven. Of bestuurders die de (snel)weg beschouwen als een groot Frogger spelletje en alle banen gebruiken om snel door het verkeer heen te komen. Of bestuurders die de vluchtstrook gebruiken om sneller van de file af te kunnen zijn. 

We kennen ze allemaal. 

DriveMe verkeershufters

De file

Laten we eerlijk zijn, files zijn voor de meeste mensen een nachtmerrie. Het is tijdverlies dat je nooit meer terugkrijgt. Toch zijn er mensen die er vrede mee hebben en het zelfs als een soort rustmoment zien. Maar voor de meerderheid is het gewoon vervelend, en het zorgt voor frustratie en stress. Niemand houdt van wachten.

Maar nu. Hoe voorkom je dat dit alles een ergernis wordt? 

Tip 1. Kies waar je (g)een fuck om geeft

Sommige zaken zijn de moeite waard om mee bezig te zijn. En sommige echt helemaal niet. Zo is het belangrijk om een fuck te geven om de relatie met je familie, of je vrienden. Het heeft ook zeker zin om je te bemoeien tegen zaken waar je daadwerkelijk invloed op hebt, zoals jouw toewijding aan je projecten of de kwaliteit (en hoeveelheid) van het voedsel dat je eet. Maar heeft het zin om je te ergeren aan die bestuurder die vlak op je bumper rijdt? Of die z’n auto op het laatste moment tussen de rij op de uitvoegstrook propt? 

Is jouw oplossing om ‘tegendraads’ te gaan rijden? Dus iemand geen kans geven om nog uit te voegen? (En daarmee ook weer gevaar veroorzaken…) En langzaam links blijven rijden om te bumperklever nóg meer op te fokken? 

Dan ben je bijna net zo erg. En waarschijnlijk bijna even zo gefrustreerd als de bumperklever of de verkeershufter. 

De verkeershufters zijn de moeite niet waard om energie aan kwijt te raken. En wat je ook doet om ze aan te spreken of te corrigeren; het heeft weinig zin. Pas wanneer ze zelf tot het inzicht komen dat hun gedrag grenst aan het onzinnige dan zal de situatie veranderen. Soms is daar een ongeluk voor nodig. Of ouderdom (en wijsheid). Maar door tegendraads gedrag maak je de situatie erger. En gevaarlijker. 

Dus ga uit de weg. Bedenk je dat het zonde van je energie is om je hieraan te ergeren. Ontwijk het gevaar. Maak het zeker niet erger. En dus doe je er verstandig aan om gewoon een baan op te schuiven, ruimte te houden of (denkbeeldig) je middelvinger op te steken. Ik heb het vaak ook niet denkbeeldig gedaan. Maar in retrospectief, heeft het me ooit wat opgeleverd? Nee. Vaak leg je frustratie op frustratie (van een ander) en dat maakt de situatie zeker niet beter. 

Tip 2. Koop een dashcam

Ben je van mening dat iemand rijp is voor artikel 5 van de wegenverkeerswet? En bestraft zou moeten worden voor gevaarlijk rijgedrag? Overweeg dan eens om een dashcam in je auto te zetten. De camera’s van tegenwoordig zijn dusdanig slim dat ze opnemen wanneer je gaat rijden en weer stoppen bij het uitzetten van de motor. Niet alleen kun je jouw hufter vastleggen, maar ook kan een dashcam je voorzien van juridisch bewijs wanneer je betrokken bent bij een aanrijding. En is datgene jij op camera hebt staan ernstig genoeg, dan kan een officier van Justitie bepalen dat jouw getuigenis in combinatie met de beelden voldoende aanleiding geeft tot een onderzoek naar het misdrijf. Zie daartoe ook https://www.politie.nl/nieuws/2020/juni/17/11-vervolging-na-dashcambeelden-op-dumpert.nl.html. Maargoed, dan moet het ernstig genoeg voor jou zijn dat je er ook echt een fuck om geeft. 

DriveMe dashcam
 

Tip 3. Laat je rijden

Ja natuurlijk. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. Een van de oplossingen om van je ergernissen af te komen is om je te laten rijden door een eigen chauffeur. Jij kunt daardoor met van-alles-en-nog-wat bezig zijn zonder je ook maar 1 seconde druk te maken om wat er op de weg gebeurt. Dat kan je werk zijn, telefoontjes die je moet plegen, vogels die je moet tellen, whatever. Maar autorijden is het in ieder geval niet. Je zal versteld staan van de productiviteit die het je op kan leveren. 

Op het platform van DriveMe boek je eenvoudig en snel een privéchauffeur voor jouw auto. Je hebt de chauffeurs bij DriveMe in alle vormen, maten en tarieven. En het mooie is bovendien dat je ze zelf kunt kiezen. Dat kom je nergens tegen. 

Door: Jeroen van der Kamp
 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *