Verkeershufters. En wat er aan te doen.

DriveMe blog

De 5 grootste verkeersergernissen. Herken je ze? We geven 3 eenvoudige tips om hier voorgoed vanaf te zijn

Bumperklevers

Je hebt ze overal. Op de snelweg evengoed als binnen de bebouwde kom. Bestuurders die denken dat ze veel sneller thuis op bestemming zullen zijn door hard te rijden en daarbij niemand ontzien. Als het ze niet snel genoeg gaat dan is rechts inhalen ook een vaak geziene actie. (Hierover later meer.) Bumperklevers zijn als bestuurder levensgevaarlijk. Ze zijn doorgaans ook boos. Niet zozeer op jou, maar ze zijn wat agressiever dan de gemiddelde bestuurder. Dat ze bovendien anoniem in een auto zitten bevordert de situatie ook niet. Maar ze zijn ook onwetend. Ze zijn zich niet bewust van de simpele wetenschap dat hard rijden zelden échte tijdwinst oplevert. 

Ben jij iemand die opzettelijk links blijft rijden bij een bumperklever? Lees nog even verder… 

DriveMe bumperkleven

Smartphonegebruikers

“Je bent rijp voor het gekkenhuis als je denkt dat je 5 tot 6 seconden lang naar een klein schermpje kunt staren en met je vingers op een klein toetsenbordje kunt tikken terwijl je 90 km/uur rijdt, en dat je dan géén potentiële bedreiging bent voor iedereen die op je pad komt.” Clyde Haberman. 

Het wordt ook wel de ‘supermanstoornis’ genoemd. Met je mobieltje bezig zijn tijdens het rijden. Maar zelfs telefoneren is gevaarlijk, want het is niets anders dan multitasken. En dat kunnen wij in dit geval niet, want autorijden en bellen zijn beide activiteiten die jouw aandacht verdienen. Wat we wél kunnen is switchtasken; snel schakelen tussen twee (brein)activiteiten. Dus het ene korte ogenblik is je aandacht bij autorijden en het andere korte moment is je brein bezig met het telefoongesprek. En dat wisselen kunnen we erg snel, maar op het moment dat je met je volle aandacht bij het telefoongesprek bent, ben je sterk verminderd bezig met autorijden. 

Bewezen feiten: 
1.    60% van de automobilisten denkt dat telefoneren terwijl je rijdt heel gevaarlijk is;
2.    88% beschouwt automobilisten die appen of emailen als een zeer ernstige bedreiging van hun veiligheid en vindt dit gedrag onacceptabel. 

Maar toch: 
1.    Is 25% van de mensen (en zelfs 60% van de jongeren) achter het stuur bezig met appen;
2.    Maakt 80% gebruik van zijn telefoon, en denkt dat telefoneren geen negatief effect heeft op zijn eigen rijprestaties;

Linksrijders

Verschrikkelijk. Bestuurders die níet zo veel als mogelijk rechts houden. Stoïcijns blijven ze links rijden terwijl daar geen enkele goede reden voor is. Of bestuurders die inhalen met 2 km/u snelheidsverschil. En nee, het beperkt zich dus niet alleen tot bestuurders die op de meest linkse rijbaan blijven rijden. Ook de categorie bestuurders die de middelste baan (of banen) aanhouden op snelwegen met 3 of 4 rijstroken zijn slinkse linksrijders. Op de A1, A2 en A4 zijn hiervan altijd goede voorbeelden te vinden. Dus het is vermoeiend, maar ook gevaarlijk. Het veroorzaakt dat andere bestuurders worden gestimuleerd om rechts in te halen. En ook die actie is niet zonder gevaar. Maar ook voor de bestuurders die wél netjes in willen halen betekent dit dat er dikwijls 2 banen moet worden opgeschoven. En om dit veilig te doen (de dode hoek is enorm) moet je baan voor baan opschuiven en pas daarna inhalen. Maar niet iedereen heeft dat geduld. 

De verkeershufter

Spitsuur; jij staat netjes op de drukke uitvoegstrook, in de file, en na een paar minuten kom je aan bij de wegafsplitsing. En bam! Dat Golfje GTI drukt zich nog even snel tussen de filerijdende auto’s. Lekker makkelijk.

Om woest van te worden. Toch? Of ben jij zo iemand die er álles aan doet om hem/haar geen kans op uitvoegen te geven? (Lees nog even verder.)

Of die gast die na zijn McDonaldsbezoek de bruine papieren zak naast zijn auto neerzet en verder rijdt. Of bestuurders die geen richting aangeven. Of bestuurders die de (snel)weg beschouwen als een groot Frogger spelletje en alle banen gebruiken om snel door het verkeer heen te komen. Of bestuurders die de vluchtstrook gebruiken om sneller van de file af te kunnen zijn. 

We kennen ze allemaal. 

DriveMe verkeershufters


De file

Toegegeven, niet iedereen vindt de file verschrikkelijk. Voor sommige mensen is het zo vertrouwd dat de file ook een rustgevend ritueel is geworden. (En afscheid nemen van een ritueel is nou eenmaal moeilijk.) Maar dit groepje mensen vormt veruit de minderheid, want de gemiddelde bestuurder heeft een bloedhekel aan de file. En terecht. Het is tijdverlies van de eerste orde. Tijd die je nooit meer terug gaat krijgen. 

Maar nu. Hoe voorkom je dat dit alles een ergernis wordt? 

Tip 1. Kies waar je (g)een fuck om geeft

Sommige zaken zijn de moeite waard om mee bezig te zijn. En sommige echt helemaal niet. Zo is het belangrijk om een fuck te geven om de relatie met je familie, of je vrienden. Het heeft ook zeker zin om je te bemoeien tegen zaken waar je daadwerkelijk invloed op hebt, zoals jouw toewijding aan je projecten of de kwaliteit (en hoeveelheid) van het voedsel dat je eet. Maar heeft het zin om je te ergeren aan die bestuurder die vlak op je bumper rijdt? Of die z’n auto op het laatste moment tussen de rij op de uitvoegstrook propt? 

Is jouw oplossing om ‘tegendraads’ te gaan rijden? Dus iemand geen kans geven om nog uit te voegen? (En daarmee ook weer gevaar veroorzaken…) En langzaam links blijven rijden om te bumperklever nóg meer op te fokken? 

Dan ben je bijna net zo erg. En waarschijnlijk bijna even zo gefrustreerd als de bumperklever of de verkeershufter. 

De verkeershufters zijn de moeite niet waard om energie aan kwijt te raken. En wat je ook doet om ze aan te spreken of te corrigeren; het heeft weinig zin. Pas wanneer ze zelf tot het inzicht komen dat hun gedrag grenst aan het onzinnige dan zal de situatie veranderen. Soms is daar een ongeluk voor nodig. Of ouderdom (en wijsheid). Maar door tegendraads gedrag maak je de situatie erger. En gevaarlijker. 

Dus ga uit de weg. Bedenk je dat het zonde van je energie is om je hieraan te ergeren. Ontwijk het gevaar. Maak het zeker niet erger. En dus doe je er verstandig aan om gewoon een baan op te schuiven, ruimte te houden of (denkbeeldig) je middelvinger op te steken. Ik heb het vaak ook niet denkbeeldig gedaan. Maar in retrospectief, heeft het me ooit wat opgeleverd? Nee. Vaak leg je frustratie op frustratie (van een ander) en dat maakt de situatie zeker niet beter. 

Tip 2. Koop een dashcam

Ben je van mening dat iemand rijp is voor artikel 5 van de wegenverkeerswet? En bestraft zou moeten worden voor gevaarlijk rijgedrag? Overweeg dan eens om een dashcam in je auto te zetten. De camera’s van tegenwoordig zijn dusdanig slim dat ze opnemen wanneer je gaat rijden en weer stoppen bij het uitzetten van de motor. Niet alleen kun je jouw hufter vastleggen, maar ook kan een dashcam je voorzien van juridisch bewijs wanneer je betrokken bent bij een aanrijding. En is datgene jij op camera hebt staan ernstig genoeg, dan kan een officier van Justitie bepalen dat jouw getuigenis in combinatie met de beelden voldoende aanleiding geeft tot een onderzoek naar het misdrijf. Zie daartoe ook https://www.politie.nl/nieuws/2020/juni/17/11-vervolging-na-dashcambeelden-op-dumpert.nl.html. Maargoed, dan moet het ernstig genoeg voor jou zijn dat je er ook echt een fuck om geeft. 

DriveMe dashcam
 

Tip 3. Laat je rijden

Ja natuurlijk. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. Een van de oplossingen om van je ergernissen af te komen is om je te laten rijden door een eigen chauffeur. Jij kunt daardoor met van-alles-en-nog-wat bezig zijn zonder je ook maar 1 seconde druk te maken om wat er op de weg gebeurt. Dat kan je werk zijn, telefoontjes die je moet plegen, vogels die je moet tellen, whatever. Maar autorijden is het in ieder geval niet. Je zal verstelt staan van de productiviteit die het je op kan leveren. 

Op het platform van DriveMe boek je eenvoudig en snel een privéchauffeur voor jouw auto. Je hebt de chauffeurs bij DriveMe in alle vormen, maten en tarieven. En het mooie is bovendien dat je ze zelf kunt kiezen. Dat kom je nergens tegen. 

Door: Jeroen van der Kamp
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *