De privéchauffeur aan het woord

Joachim Keulemans

Het verhaal achter de chauffeur: Joachim Keulemans

Een privéchauffeur moet aan bepaalde kernvoorwaarden voldoen. Hij is beleefd, dienstbaar, discreet en bovenal uiterst geconcentreerd met zijn vak bezig. Maar toch zijn het mensen van vlees en bloed met een verhaal, achtergrond en ambities. Het is ook wel eens interessant om de zelfstandige chauffeurs die via DriveMe opereren aan het woord te laten. Als eerste spraken we Joachim Keulemans, een joviale Brabander van 52. Chauffeuren is voor hem vooral het uitoefenen van zijn hobby. Autorijden – en dan bedoelt hij zeer beheerst, defensief en comfortabel rijden – vindt Joachim geweldig. De manier waarop hij zijn werk benaderd is precies wat je zou willen zien in een chauffeur (en elke automobilist eigenlijk).

De laatbloeier

Joachim is al enkele jaren ZZP’er in de ICT. Voor verschillende opdrachtgevers voert hij freelance klussen uit en daardoor geniet hij grote vrijheid in de indeling van zijn werk en werktijden. Met gemiddeld 50.000 km per jaar op het Europese wegennet heeft hij een ruime rijervaring. In de zomer van 2019 zette Joachim voor zichzelf op een rijtje wat hij nou leuk vindt om te doen en wat hij naast zijn werkzaamheden in de ICT kan doen. In die zoektocht stuitte hij op het beroep van directiechauffeur en de daarbij behorende opleidingen. Dit leek Joachim wel een mooie uitdaging; zo kan hij in auto’s uit het hogere segment rijden en getraind worden in het comfortabel en defensief rijden. Voor de examens CCV-D1 en Dekra IEC-D1 slaagde hij in één keer. De komende jaren is chauffeuren via DriveMe een perfecte bezigheid voor hem. Hij kan tijdens de wachttijd ook dingen doen voor zijn ICT-bedrijf. Joachim is realistisch en zegt dat op dit niveau chauffeuren geen kattenpis is. Hij probeert elke rit opnieuw zijn beste rit te rijden. Je moet kritisch op jezelf blijven en mochten de zintuigen minder worden, dan moet je op tijd stoppen. Chauffeurswerk blijft een vorm van topsport, aldus Joachim.

De facilitatie van DriveMe

DriveMe is voor iemand als Joachim perfect. Als er een ritaanvraag binnenkomt bepaalt hij per geval of de rit voor hem interessant is en in zijn schema past. Komt het uit, biedt hij zichzelf aan als beschikbare chauffeur. De cliënt maakt vervolgens zijn/haar keuze. Joachim voelt geen enkele druk van de organisatie van DriveMe om een rit wel of niet te rijden; hij is daar volledig vrij in. Hij vindt het systeem van DriveMe perfect werken. Hij rijdt zijn rit en na afloop factureert DriveMe de cliënt. Qua administratie is er als chauffeur bijna geen omkijken meer.

De taken als chauffeur

Het platform van DriveMe werkt op een natuurlijke manier meritocratisch. Chauffeurs die goed presteren zullen goede beoordelingen krijgen van cliënten en zo andere nieuwe cliënten van hun kwaliteit overtuigen. Joachim gaat hier bewust mee om. Als hij een passagier voor het eerst rijdt verplaatst hij zich in de positie van hem of haar en probeert een zo goed mogelijke eerste indruk af te geven. Het takenpakket van een privéchauffeur is best breed, zo zegt hij. Eigenlijk moet je het meer zien als een personal assistent voor een dag. Joachim is altijd alert op de omgeving bijvoorbeeld; wat gebeurt er om hem heen en wat wijkt af. Ook biedt hij altijd zijn diensten aan tijdens de wachttijd. Voorop staat immers altijd één sleutelwoord: ontzorgen.

Genieten van je vak

Zo doorklinkt in het verhaal van Joachim vooral het plezier dat hij in zijn werk heeft. DriveMe draagt daaraan bij omdat het een zelfstandig ondernemer in staat stelt makkelijk zijn diensten aan te kunnen bieden. De komende jaren kan Joachim zijn hobby uitoefenen en ook een leuk bedrag verdienen. De mogelijkheid om dat met veel vrijheid en en leuke beloning te doen is wat DriveMe uniek maakt. Joachim is in elk geval dik tevreden en zal zeker nog een paar jaar gebruik maken van het platform.

Door: Yves Crijns