Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag hier niet bij? Kijk dan op het volledige FAQ overzicht

Hoe wordt het factuurbedrag berekend?

De ritprijs wordt bepaald door het uurtarief van de chauffeur in combinatie met de duur van de opdracht. De meeste chauffeurs hanteren een minimale afname van 3 uren. Wanneer een rit niet eindigt op de startlocatie (een rit van A naar B) dan wordt ook reistijd en reiskosten in rekening gebracht. Heb je een rit laat op de avond en van A naar B dan kan de chauffeur ook een vast bedrag bieden voor jouw rit.

Hoe wordt de klasse van de chauffeurs bepaald?

Alle chauffeurs op het platform worden gescreend door DriveMe. Aan de hand van een praktijktest en eventueel aanwezige certificering wordt een chauffeur ingedeeld in de verschillende klassen; economy, comfort en business.

Is de chauffeur verzekerd?

In Nederland zijn alle auto’s verzekerd op kenteken en niet op bestuurder. Dit betekent dat de privéchauffeur onder de dekkingsvoorwaarden van jouw verzekering valt. Meer uitleg vind je op de pagina over verzekeringen.

Hoe kom ik in contact met DriveMe?

Op deze site kun je met ons chatten via de chatfunctie. Je belt ons op 0850443733. Een mail kun je sturen naar [email protected] en je ontvangt binnen een dag bericht. DriveMe is op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereikbaar.

Hoe betaal ik voor de rit?

Na afloop van de rit wordt aan de hand van de declaratie van de chauffeur de factuur opgemaakt. Deze factuur wordt naar je gemaild en komt direct in jouw account op DriveMe te staan. Die factuur kun je betalen per creditcard of iDeal.

Hoe snel krijg ik reactie van chauffeurs?

Doorgaans kun je binnen twee uur meerdere reacties krijgen. Chauffeurs vinden langere ritten aantrekkelijker dan korte ritten en dus krijgen de lange ritten doorgaans meer inschrijvingen. Heb jij een rit laat op de avond en van A naar B. Overweeg dan ook naar Rent A Bob.

Hoe werkt het dashboard?

Na registratie kan je als klant een rit via het digitale dashboard inplannen. Geef je route op, selecteer een klasse en kies een chauffeur naar wens. Als resultaat ontvang je een prijsindicatie, zodat jij precies weet waar je aan toe bent. 

Tips om een goede chauffeur te krijgen?

Plaats je rit ruim van tevoren op het platform. Geef goed adressen en tussenstops weer. Geef een extra toelichting op de rit en geef aan wat voor type auto je rijdt. Privéchauffeurs vinden het namelijk fijn om zich goed voor te kunnen bereiden op een opdracht. 

Over het platform – Opdrachtgevers

Wat is het doel van DriveMe?

DriveMe heeft als doel om jou een platform te bieden waar je een ritopdracht kunt plaatsen en waar privéchauffeurs zich kunnen aanbieden om deze opdracht uit te voeren. Je wordt daarmee in de gelegenheid gesteld om in je eigen auto te werken in plaats van zelf te rijden. Je bent daardoor veel efficiënter bezig! Privéchauffeurs krijgen met dit platform de kans om hun diensten bij meerdere opdrachtgevers aan te bieden en zodoende een mooi inkomen bij elkaar te rijden. 

Hoe werkt het platform?

Wanneer je liever werkt dan zelf autorijdt dan plaats je een ritopdracht op het prikbord van DriveMe. ZZP privéchauffeurs (FreeFlexers) die de rit graag willen doen maken dit kenbaar door zichzelf aan te bieden. Uit de pool van beschikbare chauffeurs kun jij de chauffeur kiezen die het beste bij je wensen past. Wij zorgen daarna voor de totstandkoming van de opdrachtovereenkomst. Na afloop van de rit geeft de chauffeur het aantal gewerkte uren door en wordt de rekening opgemaakt en geïncasseerd. 

Welke typen privéchauffeurs vind je in het platform?

Het platform biedt ruimte aan iedereen die als ZZP chauffeur (FreeFlexer) geld wil verdienen. Dat kunnen gecertificeerde directiechauffeurs zijn, maar dan kunnen evengoed studenten zijn die met het werk als privéchauffeur hun studie (of andere zaken) willen bekostigen. Iedere chauffeur dient te zijn ingeschreven als ondernemer via de Kamer van Koophandel. Lees meer over de typen chauffeurs.

Wat kost het platform?

Een opdrachtgever betaalt het uurtarief van de chauffeur en per opdracht (niet per uur) wordt een opslag van € 7,50 gerekend. Dus wanneer je een chauffeur inschakelt met een uurtarief van € 15,00 voor de periode van 5 uur dan bedragen de uiteindelijke kosten € 75,- + € 7,50 = € 82,50, exclusief BTW. 

Mijn account / profiel

Welke gegevens worden van mij opgeslagen?

De wet AVG is heel helder over de wijze waarop met persoonlijke gegevens moet worden omgegaan. Om deze reden hebben wij heel specifiek benoemd welke gegevens worden opgeslagen en voor welke doeleinden. Het is te lezen op cookie declaratie en privacybeleid.

Welke gegevens van mij krijgt de chauffeur te zien?

De privéchauffeur krijgt bij de ritopdracht alleen de voor hem relevante gegevens te zien, zoals jouw naam en telefoonnummer, de bestemmingen van de rit en het type auto waarin gereden zal worden. 

Is mijn profiel openbaar?

Het profiel van de opdrachtgever is niet zichtbaar en wordt slechts gedeeltelijk zichtbaar gemaakt voor de chauffeur wanneer de overeenkomst van opdracht tot stand is gekomen. 

Wat betekent de standaard opmerking voor de chauffeur in mijn profiel?

Dit is een opmerking die je graag aan iedere chauffeur die jou rijdt mee wil geven. Dit kan informatie zijn over de parkeersituatie bij jou thuis, jouw auto of bepaalde wensen ten aanzien van rijgedrag. Bij iedere rit wordt deze opmerking naar de chauffeur gezonden. Daarnaast is het mogelijk om bij het plaatsen van een opdracht nog ritspecifieke opmerkingen mee te geven. 

Kan ik een zakelijk account aanmaken?

Per rit kun je aangeven of je zakelijk of privé wilt betalen. Ook is er ruimte voor een factuuremailadres en een PO nummer. 

Kan ik ook voor anderen reserveren?

Ja, het is mogelijk om voor anderen dan jezelf een reservering aan te (laten) maken. Daarvoor is het opgeven van de naam en het telefoonnummer van de passagier noodzakelijk. DriveMe heeft ook een assistentenfunctie waarbij een gebruiker een assistent kan uitnodigen. De assistent kan dan voor de opdrachtgever ritten opgeven en chauffeurs uitkiezen. 

Een ritopdracht op het platform zetten

Wat is het verschil tussen een retourrit en een A-B rit?

Bij een retourrit is het eindadres gelijk aan het startadres. Bij een A-B rit verschilt de eindbestemming van de startadres. Voor de chauffeur is dit belangrijke informatie, maar ook voor het maken van de prijsberekening is dit van belang. Bij een A-B rit zal er naast de rijtijd van de chauffeur ook een vergoeding zijn voor reistijd en -kosten.     

Wat gebeurt er als ik een opdracht op het platform zet?

Nadat je een ritopdracht hebt ingevoerd komt deze op het prikbord te staan. De chauffeurs kunnen zien in welke stad een opdracht start en hoe laat, maar ook of, en zo ja in welke steden er tussenstops zijn en hoe laat en in welke stad de ritopdracht eindigt. Een chauffeur kan via het platform aangeven of hij beschikbaar is voor jouw rit. Jij kunt op ieder gewenst moment in het platform zien hoeveel chauffeurs er beschikbaar zijn, over welke kwalificaties deze chauffeurs beschikken en wat de rit jou gaat kosten. Wanneer je een chauffeur ziet die aan jouw wensen voldoet dan kun je met een druk op de knop deze chauffeur selecteren. Op dat moment komt een overeenkomst van opdracht tussen jou en de chauffeur tot stand. 

Hoever van tevoren moet ik een opdracht plaatsen?

Er is geen specifieke tijdslimiet aan het plaatsen van opdrachten. Maar het zal je niet verbazen dat hoe eerder een opdracht geplaatst wordt, des te meer chauffeurs zullen de opdracht zien en erop reageren. Probeer daarom altijd in een vroeg stadium een opdracht te plaatsen. 

Kan ik een opdracht van het prikbord afhalen?

Een opdracht kan altijd van het prikbord gehaald worden. Zolang een opdracht op het prikbord staat is er namelijk nog geen chauffeur gekozen en is er geen opdrachtovereenkomst tot stand gekomen. 

Ritten annuleren en geannuleerde ritten

Wat als ik ziek ben?

Wanneer een opdracht niet door kan gaan omdat je ziek bent dan is dat uiteraard heel erg vervelend. Ook voor een chauffeur heeft het consequenties, want hij kan zijn werk niet meer uitvoeren en verdient derhalve ook geen geld meer. 

Iedereen kan een keer ziek worden. Het gemiddelde voor een werkend persoon is 1 keer per jaar. Dat gemiddelde hebben wij genomen als maatstaf en voor zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers gelden dezelfde spelregels. Eens per jaar kun je zonder gevolgen een opdracht annuleren in verband met ziekte. Bij vervolg ziekmeldingen gelden dezelfde regels als bij het annuleren van een rit. 

Voor het annuleren van een opdracht kun je contact opnemen met 0850443733.

Hoe annuleer ik een rit?

Een rit annuleren kan door te bellen met DriveMe via nummer 0850443733. De rit zal dan geannuleerd worden en de chauffeur wordt ingelicht. 

Wat zijn de annuleringstermijnen en -kosten

De overeenkomst van opdracht die wordt gesloten tussen jou en de opdrachtnemer schept verplichtingen voor beide partijen. Voor jou betekent dit dat de chauffeursdienst afgenomen moet worden. Voor jou betekent deze overeenkomst o.a. dat je de aangeboden chauffeursdienst moet leveren en dat de opdrachtgever de dienst moet afnemen. Voor de opdrachtgever en de chauffeur gelden dezelfde regels indien er geannuleerd wordt. Tot 72 uur voor de opdracht kan er kosteloos worden afgezien van de opdracht.

In de periode van 72 tot 48 uur voor de opdracht geldt bij het annuleren een fee van 25% over het overeengekomen ritbedrag.
In de periode van 48 tot 24 uur voor de opdracht geldt bij het annuleren een fee van 50% over het overeengekomen ritbedrag.
In de periode van 24 tot 0 uur voor de opdracht geldt bij het annuleren een fee van 100% over het overeengekomen ritbedrag.

Ritten rijden, afronden en beoordelen

Welke info over de chauffeur krijg ik voor de rit?

Van de chauffeur zie je de foto en de profielomschrijving. Ook zie je de chauffeursklasse en het tarief van de chauffeur. Contact onderhouden met de chauffeur doe je via de chat (in de app) nadat de chauffeur gekozen is.

Moet ik de gedeclareerde uren van de chauffeur goedkeuren?

De chauffeur dient na de rit via DriveMe de declaratie in van de gewerkte tijd. Op basis van deze gegevens wordt de factuur van de chauffeur ook opgemaakt. Je doet er verstandig aan om bij het eindigen van de ritopdracht de gewerkte tijd met de chauffeur door te nemen. 

Hoe werken de beoordelingen?

Beoordelingen van opdrachtgevers zijn heel erg belangrijk voor de chauffeurs, maar ook voor het goed functioneren van het platform. Wij willen uiteraard dat goede privéchauffeurs goede beoordelingen krijgen en daardoor gemotiveerd worden om door te groeien naar nóg betere privéchauffeurs zodat er een overall hoog kwaliteitsniveau wordt gerealiseerd. Het is daarom belangrijk dat na afloop van de rit een relevante beoordeling wordt gegeven over de chauffeur, ook als de kwaliteit van de chauffeur voor verbetering vatbaar is. Met die kennis kan de chauffeur een volgende opdracht nóg beter uitvoeren. 

Hoe heb ik contact met de chauffeur?

Nadat je een chauffeur hebt gekozen verschijnt in de app de mogelijkheid om te chatten met de chauffeur, vergelijkbaar met Whatsapp. Het eerste bericht is jouw toelichting op de rit. (Als je die gegeven hebt.)

Tarieven, facturen en betalingen

Kan ik zien wat een rit zal gaan kosten?

Jazeker. Wanneer een chauffeur reageert op jouw ritaanvraag dan zie je (in het platform) ook wat de kosten zijn van deze chauffeur. Op de kosten van de chauffeur rekenen wij een kleine vaste vergoeding van € 7,50 voor de kosten van het platform. 

Wat is het tarief van een privéchauffeur?

Het tarief voor een privéchauffeur start in het DriveMe platform bij € 12,50 ex btw per uur. Dit is het starttarief van een chauffeur in de economy klasse; een beginnende privéchauffeur. Bij de meer ervaren chauffeurs ligt het gemiddelde tarief op € 16,50 euro ex btw per uur. Voor een gecertificeerde directiechauffeur is het starttarief € 20,- ex btw per uur. (Nog steeds veel minder dan je zou betalen bij een regulier chauffeursbedrijf.) 

Wat zijn de minimale kosten van een privéchauffeur?

Een chauffeur kan zijn eigen uurtarief bepalen in combinatie met een minimale afname: de minimale opdrachtduur die betaald moet worden, ook als een rit korter duurt. Dat zijn derhalve de minimale kosten van een rit. Voor de chauffeurstarieven geldt geen maximum. Uiteraard is het wel zo dat een (te) hoog uurtarief een negatief effect heeft op de afname van de chauffeur. 

Hoe betaal ik voor de chauffeursdiensten?

Na afloop van de rit wordt aan de hand van de declaratie van de chauffeur de factuur opgemaakt. Deze factuur wordt naar je gemaild en komt direct in jouw account op DriveMe te staan. Die factuur kun je betalen per creditcard of iDeal.

Krijg ik een factuur?

Voor iedere rit die via het platform wordt gereden wordt een factuur gegenereerd. Ook het opmaken van wekelijkse of maandelijkse verzamelfacturen is mogelijk.