Is er in 2025 nog behoefte aan een privéchauffeur?

Is de privéchauffeur toekomstbestendig?

Hoe ‘sustainable’ is deze business? En dan heb ik het over de business van privéchauffeurs. Met andere woorden: hoe toekomstbestendig is de privéchauffeursbranche? Terechte vraag?

Want vrijwel iedereen werkt nu thuis. Er zijn weinig tot geen files. Uber is cheap. En wat als Tesla en alle elektrische nakomelingen straks zonder bestuurder over de weg kunnen? Met 5G komen deze ontwikkelingen in een stroomversnelling.

Corona heeft de privéchauffeursbranche in de parkeerstand gezet. Gaan we straks Uberhaupt nog wel kilometers maken in onze eigen auto? Heeft iemand ooit nog een privéchauffeur nodig?

Het was tijdens een lunchsessie bij Peak Value in Rotterdam dat de vraag uit de inleiding mij voor het eerst gesteld werd. In een tijd dat je nog bij elkaar mocht zijn. Op mijn antwoord werd destijds niet gewacht. De voorzitter had ‘m al klaar. ‘Jeroen. Jij hebt over 10 jaar geen business meer.’ Zit je dan.

De confronterende vraag houdt ons bezig. De ZZP privé chauffeurs, mijn collega’s uit chauffeursland. En ik mag mezelf niet uitsluiten. Getuige dit stukje proza.

Of de hele branche toekomstbestendig is? Dat lijkt me niet. Er gaan slachtoffers vallen. COVID heeft daar een handje in. Ook gaan er slachtoffers vallen onder de bedrijven die niet met de markt meebewegen. Er zal geconsolideerd gaan worden. En dan blijven er twee of drie grote spelers over.

Wat zijn de gevaren?

Het nieuwe werken

De komende jaren bewegen we nog heerlijk over de snelweg op de manier zoals we dit kennen. We rijden zelf. We sturen zelf. En we kiezen er ook zelf voor om in de file te staan. Maar wel minder dan voorheen. Thuiswerken zal blijven. En dat zorgt voor minder verkeersbewegingen. Zo simpel is het. Al voor Corona wisselde ik het werken op kantoor af met thuiswerken. Ik kon daardoor het ‘werken met superfocus’ afwisselen met kantoorwerk en de daaraan gekoppelde overlegjes, gezelligheid en de poolcompetitie. En dat beviel me geweldig. Feit is dat Corona voor een nieuwe bewustwording zorgt met betrekking tot reizen. En dat gaan privé chauffeurs merken.

Technologische ontwikkeling

Goed. Trek het blik maar open. Want wat is eigenlijk géén bedreiging voor privéchauffeurs als het gaat om de ontwikkeling van vervoer? Stedelijke vervoersbewegingen kunnen telkens efficiënter en goedkoper worden ingericht. Met de komst van 5G kan – bijvoorbeeld – het OV slimmer gaan rijden. En waar je uitstapt staat de deelscooter voor je klaar om je dat laatste stukje verder te krijgen. Of je roept een Uber aan. En voor de grotere afstanden, of wanneer je persé in je eigen voertuig wilt rijden, dan zet je de autopiloot aan. Want autonoom rijden gaat komen. Sterker nog, het is er al lang. Het moet zich alleen nog uitbreiden van de gecontroleerde trajecten naar de ‘buitenwereld’. En dan is er nog AI; artificiële intelligentie. Het kan niet los gezien worden van autonoom rijden. Want AI zorgt ervoor dat computers (lees: auto’s) sneller leren. En dus ook sneller leren om beter autonoom te rijden. Hoe lang gaat het duren voordat er geen bestuurdersplek meer in een auto is? United Airlines investeert de komende 5 jaar $ 1,1 mld in 4-persoons drones om passagiers naar de luchthaven te krijgen. Daar komt geen auto meer aan te pas.

De toekomst van privéchauffeurs

Consolidatie

Het zal voor zelfstandige privéchauffeurs in de toekomst lastiger worden om voldoende opdrachtgevers te verzamelen om een fatsoenlijk inkomen bij elkaar te rijden. We leven in een tijdperk waarbij perfect werkende apps in combinatie met superservice en voordelige tarieven de norm zijn geworden. Kijk naar Bol.com, Swapfiets, CoolBlue of Picnic.

In privéchauffeursland is een handjevol partijen aan het experimenteren met deze nieuwe norm. Mijn voorspelling is dat binnen een jaar enkele partijen het perfecte platform hebben ontwikkeld en daarna snel opschalen. Mocht ik gelijk krijgen dan sluiten de ZZP’ers en kleinere chauffeursbedrijven zich aan bij een van deze partijen. Of ze laten zich volledig overnemen.

Somber beeld?

Technologie zal de komende jaren sneller ontwikkelen dan voorheen, en de pandemie heeft het aantal verkeersbewegingen drastisch teruggebracht. Maar betekent dit dat alle privéchauffeurs en de bijbehorende chauffeursbedrijven wat anders moeten gaan doen?

Welnee.

Een transitieperiode neemt jaren in beslag. Dus wie deze periode omarmt zal ervan kunnen profiteren. Er zijn namelijk nogal wat factoren die er voor gaan zorgen dat de drukte op de weg juist zal tóenemen. En met drukte op de weg komt inefficiëntie. En laat dáár de privéchauffeur nou de uitkomst bieden.

Toename van auto’s op de weg

In 2020 groeide het Nederlandse wagenpark sneller dan de bevolking. (Bron: CBS) Dat is nogal wat. Sta daar maar eens bij stil inderdaad. Door de dalende vaste en variabele kosten van autogebruik wordt het NL-wagenpark alleen nog maar groter de komende jaren. Kosten van autogebruik dalen immers structureel:

• door slimmere productie dalen de aanschafkosten
• auto’s rijden alsmaar zuiniger (tenzij je Range Rover rijdt natuurlijk)
• hybride en elektrische auto’s betalen minder wegenbelasting
• auto’s worden simpelweg beter in elkaar geknutseld. En dus minder onderhoud.

Met al die auto’s op de weg zal de filedruk weer toenemen en een nivellerend effect hebben op de mensen die wat vaker thuiswerken en de auto een dag laten staan.

De toekomst van de privéchauffeur

De koeien en wei

Je kent het fenomeen vast wel. Ik ben er een keer speciaal voor naar een boerderij gegaan. Het loslaten van de koeien in het voorjaar. Ge-wel-dig. Kan niet anders zeggen.

En zo’n moment gaat bij ons ook komen. We zagen het vorig jaar gebeuren toen de horeca weer even open mocht. De vraag naar chauffeurs steeg gigantisch.

Wij zijn kuddedieren. Wij mensen zijn niet gemaakt om alleen te zijn. Of om alleen voor een langere periode op een zolderkamer te werken. Neen. Wij willen mensen zien. Handen schudden. Knuffelen. Terrasjes pakken. Dat soort dingen. Wij gaan straks écht weer naar kantoor. Alleen geen 5 keer in de week meer. En terecht. Werken zonder afleiding werkt veel beter.

Is de privéchauffeur toekomstbestendig?

Efficiency wint

Waar heeft thuiswerken voor gezorgd? (Verse baby’s en echtscheidingen buiten beschouwing gelaten.) Ja! Efficiency. En daar zijn we fan van. Want je kon zomaar een half uur tot een uur later opstaan en alsnog voor 09:00 uur achter je PC zitten. Werken. In je onderbroek. Who cares?

En. Bijna niet gestoord worden! Hoe relaxed? Tot 50% meer werk gedaan krijgen op een dag simpel vanwege het feit dat je niet 33 keer werd gestoord. Covid zorgde ervoor.

Dus nu je weet wat efficiency daadwerkelijk betekent ga je natuurlijk niet meer voor uren achter elkaar nutteloos in de auto zitten. Daar bieden de betrouwbare privéchauffeurs een uitkomst.

We laten ons mooi niet (door de auto) sturen

Rijden in een auto die bijna alles zelf kan is (net als die koeien) ge-wel-dig. Afstand houden, in de juiste rijbaan blijven en remmen bij noodsituaties zijn fantastische hulpmiddelen. Maar er zijn echt veel mensen die de processor van de auto niet zomaar vertrouwen. Mijn vrouw bijvoorbeeld pie-kert er niet over. Die vertrouwt het allemaal niet. En los daarvan zijn er nogal wat juridische vraagstukken die op de rem trappen van volledig autonoom rijden. Wie is aansprakelijk wanneer auto zonder bestuurder een vrouw met kinderwagen omver rijdt?

De plek van de bestuurder zal echt nog voor een lange tijd bezet moeten worden door iemand van vlees en bloed. Die kan ingrijpen wanneer dat nodig is.

Is de privéchauffeur toekomstbestendig?

De honger naar luxe blijft

Het rijden met en privéchauffeur kent twee kampen. Je hebt kamp ‘doe ff normaal, rijden kan ik zelf ook wel’. En je hebt kamp ‘iedereen zou met een eigen chauffeur moeten rijden’. Het eerste kamp heeft doorgaans financiële uitdagingen bij het inzetten van een chauffeur. Bij kamp 2 is tijd doorgaans de factor die schaars is. Daarnaast heb je altijd een groepje dat simpelweg lui is. Of van zichzelf weten dat ze de samenleving een groot plezier doen door niet zelf te rijden.

Maar heb je eenmaal ervaren hoe het is om niet zelf te hoeven rijden, dan blijf je in kamp 2. Een chauffeur hebben is extreem prettig, geeft vrijheid en draagt bij aan status en erkenning. En dat vinden wij mensen prettig. Maslow heeft daar een keer onderzoek naar gedaan. Kwam een leuke plaatje uit. Kijk vlak boven ‘behoefte aan sociaal contact’.

Is de privéchauffeur toekomstbestendig?

Dus. Resumé…

Privéchauffeurs blijven voorlopig heel erg nodig. Gaan ze mee tot het einde van de mensheid? Niet in de huidige vorm. Maar de bedrijven die nu meegaan in technologische ontwikkeling en met de markt meebewegen zijn klaar om de veranderende markt straks goed te kunnen bedienen. Op de openbare weg zal nog lange tijd iemand nodig zijn achter het stuur. Met het oog op de veiligheid en aansprakelijkheid kan dat niet anders. Voorlopig. En stilstaan in de file? Ja. Dat gaan we snel weer doen. Gezellig.

Zet je dan wel iemand anders achter het stuur? Dan kun jij lekker doorwerken en efficiënt zijn.

Maak een account aan zodat je later gemakkelijk en snel een privéchauffeur kunt regelen.