Een privéchauffeur moet aan bepaalde kernvoorwaarden voldoen. Hij is beleefd, dienstbaar, discreet en bovenal uiterst geconcentreerd met zijn vak bezig. Maar toch zijn het mensen van vlees en bloed met een verhaal, een achtergrond en ambities. Het is ook wel eens interessant om de zelfstandige chauffeurs die via DriveMe opereren aan het woord te laten. In het tweede deel van deze reeks spraken we Karel Duran. Chauffeuren is voor hem een mooie uitkomst om iets leuks met zijn vrije tijd te doen nu hij met pensioen is. Karel heeft decennia ervaring op de weg en kan zich niet meer druk maken om andere weggebruikers; een ideale houding voor een chauffeur (professioneel of niet).
Post-carrière switch
Karel heeft altijd bij KLM Vracht gewerkt. Daar had hij een goede functie als Product Owner. In deze functie stond hij tussen business en IT in. Het inventariseren van de wensen van de klant hoorde daarbij. Hij was de laatste jaren verantwoordelijk voor het digitaliseren van het proces. In oktober 2019 ging Karel met pensioen en daarna ging hij denken over hoe hij bezig kan blijven nu hij veel vrije tijd heeft. Al snel dacht hij aan iets met autorijden, omdat hij al zo lang op de weg zit en naar eigen zeggen een hele rustige en verantwoordelijke weggebruiker is. Even dacht Karel om pakjes te gaan bezorgen, maar kwam daar al snel op terug. Hij zegt: ‘ook al rijdt een bezorger voorbeeldig door de straat, dan denkt iemand niet ‘hé, wat rijdt dat busje net zeg’. Toen kwam hij op chauffeurswerk. Als chauffeur, zo redeneert Karel, is het je taak om zo comfortabel mogelijk te rijden, en daar krijg je een stukje waardering van je passagier voor terug. Via Google was het DriveMe-platform snel gevonden. Karel meldde zich aan als chauffeur in de comfortklasse; wel zo toepasselijk.
Een nieuwe wereld
In de zomer van 2020 ging Karel het avontuur aan. Voor het eerst in zijn leven schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel om als ZZP-chauffeur aan de slag te gaan. Het werk brengt hem op nieuwe plekken in Nederland en daarbuiten; Karel vindt het leuk te ontdekken. Als pensionado kan Karel de krenten uit de pap pikken. Hij kiest alleen die klussen die hem leuk lijken en in zijn schema passen. Bij elke ritaanvraag dit binnenkomt gaat hij na of het interessant is om vanuit zijn woonplaats Ter Aar naar de cliënt te rijden of met het OV te gaan (afhankelijk van een enkele rit of niet). Tijdens de wachttijd wast hij nog wel eens de auto op eigen initiatief. Is er nog tijd over leest Karel graag romans. In zijn levensfase is het werk dat DriveMe faciliteert ideaal.
De taken als chauffeur
Het platform van DriveMe werkt op een natuurlijke manier meritocratisch. Chauffeurs die goed presteren zullen goede beoordelingen krijgen van cliënten en zo andere nieuwe cliënten van hun kwaliteit overtuigen. Karel kijkt hier met relaxte blik naar. Het is voor hem geen ratrace; het chauffeuren doet hij voor zijn plezier. Hij doet elke klus zijn uiterste best om een comfortabele rit neer te zetten. Gezien zijn (levens)ervaring straalt hij rust en beheersing uit. Hij biedt altijd zijn diensten aan tijdens de wachttijd. Voorop staat immers één sleutelwoord: ontzorgen.
Een nieuw begin
Het verhaal van Karel toont aan dat DriveMe mooie kansen biedt aan gepensioneerden. Zij kunnen genieten van hun welverdiende pensioen en tegelijkertijd een leuke vergoeding krijgen; twee vliegen in één klap. Als zelfstandig ondernemer kiest Karel alleen de klussen die hem aanspreken en uitkomen, zonder inmenging van DriveMe. Deze vrijheid is één van de kernwaarden van het platform. De komende jaren zal Karel met veel plezier gebruik blijven maken van DriveMe.
Door: Yves Crijns