Je hebt een leasebak van de zaak. Heerlijk. Wel een beetje bijtelling, maargoed. Je kunt ermee doen wat je wilt. En schade? Ach. Dat beetje eigen risico.
Maar wat als iemand anders die schade rijdt? Een chauffeur bijvoorbeeld. En jij met je baas hebt afgesproken dat alleen jij én je partner in de auto rijden. Kan jij dan voor de schade verantwoordelijk worden gehouden?
In dit blog leggen we uit hoe het spelletje – ook juridisch – in elkaar steekt.
Staat de auto op jouw naam, dan rijdt de chauffeur onder jouw verzekeringsvoorwaarden in de auto. Een schade zal dan ook altijd via die verzekeringsvoorwaarden worden afgehandeld. Van belang is daarbij dat je de bestuurder van de auto toestemming hebt gegeven om in de auto te rijden, maar dat terzijde.
Maar staat de auto op naam van de werkgever, dan kunnen er andere afspraken een rol spelen. In deze situatie zijn er 3 partijen.
- De leasemaatschappij – de eigenaar van de auto
- De werkgever – de huurder van de auto (de contractant)
- De werknemer – de bestuurder van de auto
In de meeste gevallen is er sprake van operational lease. De auto wordt gehuurd inclusief verzekeringen, onderhoud en reparatie. Een aandachtspunt is het eigen risico. Die zal vaak op € 150,- of € 300,- staan. En omdat dit eigen risico een grote rol speelt lichten we dit verder toe.
Binnen Nederland komt het steeds vaker voor dat mensen een lease-auto nemen. In onderstaande bijlage is de stijgende trend voor lease-auto’s goed terug te zien.
Eigen risico
Heb je een kras? Of een deuk? Dan regelt de leasemaatschappij de reparatie en brengt aan de contractant het eigen risico in rekening. Laten we even uitgaan van de € 150,-.
De leasemaatschappij verzekert de auto waarin jij rijdt. Dit zal in principe een WA en casco dekking zijn, vaak aangevuld met een inzittende verzekering. Ofwel: De Wettelijke Aansprakelijkheid en schade aan eigen voertuig is gedekt door de verzekering.
Verder is het een spel van kansberekening. En de eindafrekening natuurlijk. De meeste bestuurders rijden geen, of erg weinig schade. Maar krasjes – bijvoorbeeld – ontstaan ook bij regulier gebruik en worden dikwijls toegebracht zonder dat de bestuurder en de werkgever daar iets van merken.
SCHADE BIJ INNAME
Bij inname van de auto aan het einde van de contracttermijn zal de eigenaar van de auto (de leasemaatschappij) een nette auto terug willen hebben. (De auto wordt namelijk weer doorverkocht of -geleased) Kleine krasjes worden vaak – niet altijd – geaccepteerd, maar bij diepe krassen of deuken zal per geval het eigen risico in rekening worden gebracht. Dus heb jij een deukje in de bumper en twee vervelende krassen. Dan wordt er 3 x € 150,- = € 450,- in rekening gebracht. Bij de werkgever. En heb jij de schade niet aangemeld, dan loop je zelfs het risico dat de herstelkosten ook in rekening worden gebracht.
Het versturen van de rekeningen is eenrichtingverkeer. Het maandbedrag, maar ook het eigen risico bij herstelwerkzaamheden worden netjes aan de werkgever gefactureerd. En dat laatste is gedoe. Het moet geadministreerd worden. Het moet naar HR worden doorgezet. Het moet (misschien) verrekenend worden met het loon van werknemer.
CORRECT GEBRUIK
En dat is precies de reden dat werkgevers eisen stellen aan het gebruik van de auto. Want als jíj schade rijdt dan is dat al vervelend genoeg. En heb jij een toffe baas, dan is de kans aanwezig dat hij dat eigen risico niet eens doorbelast. Maar is de schade ontstaan door een andere bestuurder, dan zal de bereidheid voor het oppakken van de rekening een stuk minder groot zijn. De werkgever is gebaat bij een auto die correct/netjes gebruikt wordt, en niet in de laatste plaats om het aantal gereden kilometers binnen de vooraf gestelde marge te houden. Laat jij anderen in de auto rijden, dan is de kans groot dat het aantal gereden kilometers en bijbehorende brandstofnota uit de pas lopen.
AFSPRAKEN WERKNEMER – WERKGEVER
Er worden daarom dus extra voorwaarden gesteld. Een gebruikelijke voorwaarde is dat alleen de werknemer en de partner van de werknemer in de auto mogen rijden. In sommige gevallen mag een derde bestuurder in de auto rijden zolang de eerste bestuurder ook aanwezig is. En zo zijn er nog wel wat varianten. De werkgever wil in ieder geval voorkomen dat de auto door Jan-en-alleman gebruikt wordt. Want daar is die leasebak niet voor bedoeld.
SCHADE
Een werkgever kan hier dus strikt in zijn. Laten we voor dit schrijven van de situatie uitgaan dat alleen de werknemer en de partner in de auto mogen rijden. En een van de twee rijdt schade. Vervelend. Maar schade wordt hersteld door leasemaatschappij. De rekening van € 150,- belandt bij de werkgever, wordt betaald en verder administratief afgehandeld. En klaar.
Maar wat als iemand anders schade rijdt in de auto?
Juridisch gezien is het eenvoudig. De auto is verzekerd en dus wordt de schade hersteld. Tenzij de auto total loss is. Dan is de leaseovereenkomst meteen beëindigd. (Er is immers geen auto meer.) Maar bij een normale schade wordt deze hersteld, krijgt de contractant een eigen risico nota en gaat iedereen vrolijk verder.
Voor de leasemaatschappij – wij hebben er 3 gesproken – is het belangrijk dat de primaire bestuurder toestemming heeft gegeven aan de andere (derde) bestuurder om de auto te besturen. Wanneer de auto dan normaal gebruikt wordt (lees: geen roekeloos rijgedrag) dan zal een schade onder de polisvoorwaarden worden afgehandeld.
EN DE WERKGEVER DAN?
Die zal niet blij zijn wanneer de afspraken uit de overeenkomst niet worden nageleefd. De werkgever heeft daarnaast een relatie met de leasemaatschappij en zal ook niet bekend willen staan als contractant met regelmatige schade. Want dat maakt toekomstige leasebedragen in ieder geval niet voordeliger.
Maar de werkgever kan de schade van de leasemaatschappij niet doorbelasten aan de werknemer. De werkgever kan dus niet stellen dat de auto niet verzekerd is wanneer iemand anders schade rijdt in de auto. (Maar soms wordt het wel als afschrikmiddel ingezet.)
Welke afspraak heb jij gemaakt?
Als je het niet zeker weet. Lees het dan even na. Twijfel je? Overleg het dan met je werkgever. Wanneer je een chauffeur in je auto laat rijden en dit valt buiten de gemaakte afspraken, geef dan aan dat je zelf ook aanwezig bent in de auto. Dat kan doorgaans meer begrip voor de situatie geven.
naar DriveMe homepage