Over het platform – Chauffeurs

Wat is het doel van DriveMe?

DriveMe heeft als doel om jou een platform te bieden waar je als privéchauffeur je diensten kunt aanbieden aan opdrachtgevers. De opdrachtgever wordt daardoor in de mogelijkheid gesteld om te werken in plaats van zelf te rijden. Jij krijgt hiermee de kans om een lekker inkomen bij elkaar te rijden.

Hoe werkt het platform?

Een opdrachtgever kan zijn ritaanvraag op het digitale prikbord zetten. Als jij de rit graag wilt rijden dan kun je dit kenbaar maken door een reactie achter te laten. De opdrachtgever kan daarna de chauffeur uitkiezen die het beste bij zijn wensen past. Als jij wordt gekozen dan zorgen wij voor de totstandkoming van de opdrachtovereenkomst. Na afloop van de rit geef je aan het platform door hoelang je bezig bent geweest en wordt op basis van jouw uurtarief de rekening opgemaakt. Deze wordt standaard na 14 dagen betaald, maar je kunt er ook voor kiezen om deze direct betaald te krijgen.

Als chauffeur heb je de mogelijkheid om binnen het platform te groeien aan de hand van ervaring en beoordelingen. Door naar een volgende categorie te promoveren kun je ook weer meer vragen voor jouw diensten. 

Welke typen privéchauffeurs vind je in het platform?

Het platform biedt ruimte aan iedereen die als ZZP chauffeur (FreeFlexer) geld wil verdienen. Dat kunnen gecertificeerde directiechauffeurs zijn, maar dan kunnen evengoed studenten zijn die met het werk als privéchauffeur hun studie (of andere zaken) willen bekostigen. Iedere chauffeur dient te zijn ingeschreven als ondernemer via de Kamer van Koophandel. 

Wat zijn de kosten van het platform voor chauffeurs?

Een opdracht kan altijd van het prikbord gehaald worden. Zolang een opdracht op het prikbord staat is er namelijk nog geen chauffeur gekozen en is er geen opdrachtovereenkomst tot stand gekomen. 

Hoe kan ik doorgroeien naar een volgend chauffeursniveau?

Je kunt doorgroeien door meters te maken. Dus veel ritopdrachten uitvoeren en bij iedere rit een goede prestatie neerzetten. Je gemiddelde beoordeling en het aantal uren als privéchauffeur zijn bepalend voor het door kunnen groeien naar een volgens niveau en een volgend uurtarief. 

Toegang tot het platform

Kan ik me als privéchauffeur aanmelden?

Iedereen met een geldig rijbewijs kan zich aanmelden als chauffeur. Maar je moet uiteraard wel als een chauffeur kunnen rijden. En daar kunnen wij je bij helpen. Via lesmateriaal, een theorie-examen en een praktijkdag worden jouw skills getoetst. Doorloop je alles goed en ben je ingeschreven bij de KvK, dan wordt je toegelaten tot het platform en kun je ritopdrachten uitvoeren. 

Hoe kan ik toegang krijgen?

Het begint met het inschrijven bij DriveMe. Nadat je bent ingeschreven hebben we een video voor je over het rijden als privéchauffeur en we vragen ook aan je om een online vragenlijst over chauffeurswerk te beantwoorden. Wanneer je dit (succesvol) hebt doorlopen kun je zelf een afspraak maken om bij ons langs te komen. Bij deze afspraak kunnen we jouw documenten (ID, bankpas etc) controleren en gaan we een stuk met je rijden. De route mailen we van tevoren naar je toe zodat je je goed kunt voorbereiden. Als je ons hebt laten zien dat je begrijpt hoe het is om als privéchauffeur te rijden dan word je toegelaten tot het platform en krijg je jouw inloggegevens toegemaild. Vanaf dat moment kun je reageren op ritaanvragen.

Welke tests moet ik doorlopen?

Er is een theoretisch examen en een praktijktest. In het theoretische examen worden vragen gesteld over alle aspecten die te maken hebben met het voorbereiden en uitvoeren van ritopdrachten. Het zijn 30 vragen. Bij de praktijktest wordt er gekeken naar jouw kwaliteit als privéchauffeur. Er wordt heel specifiek gelet op rijvaardigheid, rijcomfort en anticiperend vermogen. We zitten niet als een koele instructeur achterin de auto maar we zullen je helpen om verder te komen wanneer we zien dat je over de juiste vaardigheden beschikt, maar er ruimte is voor verbetering. 

Waarom moet ik een entreefee betalen?

Het rijden met en in de auto van de opdrachtgever is een heel persoonlijke dienstverlening. Deze dienstverlening moet met veel toewijding en vaardigheid worden uitgevoerd en is dus ook zeker niet voor iedereen weggelegd. Het betalen van een entreefee geldt als tegemoetkoming in de kosten van het platform, maar ook om er zeker van de zijn dat we toegewijde chauffeurs in het platform hebben. 

Wanneer krijg ik mijn entreefee terug?

Als je niet slaagt voor de praktijktest dan wordt het inschrijfgeld teruggestort.  

Hoe wordt mijn chauffeursniveau bepaald?

Dat wordt bepaald aan de hand van de rijtest en jouw ervaring als privéchauffeur. Wanneer je al meerdere jaren ervaring hebt als privéchauffeur en je zet de perfecte rit neer dan kom je direct in de ‘excellent’ chauffeursgroep, of in de groep van de professionals als je beschikt over het D certificaat. Maar heb je pas net je rijbewijs en geen of weinig ervaring als privéchauffeur, dan zal je ingedeeld worden in de groep van de junior drivers. 

Komen directiechauffeurs automatisch in de hoogste groep?

Nee dat gebeurt niet automatisch. De ervaring en de rijtest zijn hier bepalend voor de indeling. Een chauffeur van 20 jaar die net zijn D1 certificaat heeft behaald mist simpelweg de ervaring als directiechauffeur en wordt daarom niet direct in de hoogste groep toegelaten. 

Je profiel instellen

Nadat je toegang hebt gekregen tot het platform is het tijd om je profiel in te stellen. Zorg altijd voor een goede foto zodat opdrachtgevers een beeld hebben bij de chauffeur die zich aanbiedt voor een ritopdracht. 

FreeFlexer worden

Waarom werkt DriveMe met uitsluitend FreeFlexers?

DriveMe is een platform waar (zakelijke) opdrachtgevers in contact kunnen komen met professionele privéchauffeurs. DriveMe is nadrukkelijk géén werkgever. Omwille van o.a. het kunnen afsluiten van de juiste verzekeringen en het aangeven van inkomsten en omzetbelasting aan de belastingdienst is het noodzakelijk dat iedere chauffeur als zelfstandig ondernemer – FreeFlexer – is aangemeld bij de Kamer van Koophandel.

Wat betekent het om FreeFlexer te worden?

Als FreeFlexer ben je zelfstandig ondernemer en bepaal je zelf wanneer je werkt en wat je wilt verdienen. You’re in control! Als FreeFlexer kun je binnen DriveMe goed geld verdienen, maar je kunt dat ook in andere platforms doen. Zo blijft jouw inkomen niet beperkt tot jouw beroep als privéchauffeur. 

Wat zijn de voordelen van freeflexen?

Als FreeFlexer ben je eigen baas. En dus bepaal je zelf wanneer en waar je werkt. Dat geeft veel vrijheid! Want jij bepaalt hoe jou week wordt ingedeeld, en niemand anders. Ook heb je de mogelijkheid om bepaalde kosten – zoals opleidingen – zakelijk op te voeren en daarmee af te trekken van de inkomstenbelasting. Bovendien heb je als startende ondernemer recht op startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Daarmee draag je minder belasting af. En een van de leukste dingen? Je kunt zelf de hoogte van jouw uurtarief bepalen! 

Wat zijn de nadelen van freeflexen?

Zelfstandigheid brengt ook verplichtingen met zich mee, zoals de verplichting om een boekhouding te voeren en om ieder kwartaal omzetbelasting op te geven en af te dragen. Ook moet na afloop van het jaar een jaarrekening worden opgemaakt. Deze is nodig voor de aangifte inkomstenbelasting. Je kunt dit zelf doen, maar wij adviseren om dit door een accountant te laten uitvoeren. Ook verzekeringen moet je zelf regelen, maar gelukkig kunnen wij je daar goed in adviseren.  En zelfstandigheid kan ook onzekerheid betekenen voor wat betreft je inkomsten. Hou hier rekening mee.

Hoe word ik FreeFlexer?

Gelukkig is dat in Nederland heel eenvoudig. Je moet daarvoor als eenmanszaak inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dat kost € 50,-. Nadat je dit hebt gedaan krijg je automatisch een BTW-nummer van de belastingdienst. In inschrijven bij de KvK kun je online doen, maar je moet wel via een afspraak bij het KvK kantoor in jouw regio jouw inschrijving voltooien. 

Hoe snel word ik FreeFlexer?

Dat kan snel gaan, afhankelijk van de drukte bij het kantoor van de Kamer van Koophandel. Na je online inschrijving moet je nog langs het kantoor en daar krijg je meteen je KvK nummer. Dit kan binnen een week geregeld zijn en daarna krijg je automatisch nog je BTW nummer van de belastingdienst. 

Kan ik freeflexen en ergens in loondienst zijn?

Ja, dat kan. Er zijn wel een aantal zaken waar je dan goed op moet letten. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om je werkgever te beconcurreren (tenzij hiervoor toestemming is gegeven). Ook kan het zijn dat je door het werk in loondienst niet het aantal benodigde uren haalt voor de ondernemersaftrek. De winst wordt dan gezien als inkomsten uit overige werkzaamheden en niet meer als winst uit onderneming. 

Kan ik onbeperkt voor 1 opdrachtgever rijden?

Je kunt niet onbeperkt voor een opdrachtgever rijden. Je kunt via DriveMe maximaal 660 uur bij een opdrachtgever werken. Dit urencriterium is er om ondernemerschap (meerdere opdrachtgevers) te stimuleren en om de schijn van een dienstverband tussen jou en de opdrachtgever uit te sluiten. 

Hoe stop ik als FreeFlexer?

Wanneer je wilt stoppen dan moet je een aantal zaken goed regelen. Je zal je bijvoorbeeld moeten uitschrijven bij de KvK. Net als bij de inschrijving geeft de KvK dit door aan de belastingdienst. En met de belastingdienst volgt dan een eindafrekening en de administratie moet afgesloten worden. De administratie moet daarna zeven jaar bewaard worden. 

Tarieven en onkosten

Kan ik zelf mijn uurtarief bepalen?

Ja! Dat is een van de grote voordelen van het FreeFlexen. In jouw uurtarief kun je zaken als rijervaring, leeftijd en certificaten mee laten wegen. Ook kun je zelf jouw minimale afname bepalen. 

Wat is mijn minimale afname?

Jouw minimale afname is de minimale duur die jij rekent voor een opdracht. Anders gezegd: voor minder kom jij je bed niet uit. De minimale opdrachtduur kan bijvoorbeeld twee of drie of vier uur zijn. Ook al ben je korter met een rit bezig, de minimale opdrachtduur krijg je altijd uitbetaald. 

Kan ik mijn tarief wijzigen?

Zeker! Je kunt altijd je tarief omhoog om omlaag bijstellen. Je kunt je tarief alleen niet wijzigen nadat je bent gekozen voor een opdracht. Het tarief waarmee je je hebt ingeschreven is het tarief waarvoor je de rit moet uitvoeren. Je kunt je tarief wijzigen door een mail te sturen naar [email protected]

Welke (minimum)tarieven gelden voor de chauffeurs?

Om zeker te zijn dat je te allen tijde een degelijk uurtarief krijgt hebben we een ondergrens ingesteld voor de chauffeursgroepen. Het is aan jou om jouw tarief op te stellen op basis van jouw kwaliteiten als privéchauffeur en er geldt geen maximum. Een junior driver kan niet minder dan € 10,- per uur vragen, een senior driver € 12,50, een excellent driver € 15,00 en een directiechauffeur niet minder dan € 17,50 ex btw per uur. 

Gelden er maximumtarieven?

Nee in het platform gelden geen maximum tarieven. Je kunt zoveel vragen als je wilt, maar hoe hoger jij je uurtarief zet, hoe minder aantrekkelijk je zal worden voor opdrachtgevers. Aan de andere kant: kwaliteit mag wat kosten!

Op welke tijden kan ik werken?

Dat bepaal je helemaal zelf, want jij bepaalt op welke opdrachten je reageert. Waar je wel altijd rekening mee moet houden is dat opdrachten uit kunnen lopen en de uiteindelijke eindtijd van een opdracht kan verschillen met de tijd die in eerste instantie is opgegeven. 

Hoe wordt mijn werktijd berekend bij A-B ritten?

In het geval van een A-B rit zal je er niet aan ontkomen om met het Openbaar Vervoer te reizen om bij de opdrachtgever te komen of om thuis te komen. Wij hebben een speciaal algoritme ontwikkeld dat berekent hoelang je met het OV zal reizen en tegen welke kosten. Deze berekening heeft betrekking op de afstand tussen startadres en eindlocatie. 

Hoe wordt mijn werktijd berekend bij retourritten?

In het geval van een retourrit – waarbij je start en eindigt op hetzelfde adres – geldt de starttijd van de rit ook als start van de werktijd. Wanneer de rit eindigt, eindigt ook je werktijd. De reistijd naar de opdrachtgever toe wordt niet meegerekend als werktijd. 

Worden mijn OV kosten vergoed?

Wanneer je met het OV moet reizen in het geval van een A-B rit dan geldt er een standaard onkostenvergoeding op basis van de tijd die je met het OV reist. Bij retourritten wordt geen onkostenvergoeding uitgekeerd wanneer je met het OV naar en vanaf de opdrachtgever reist. Zie ook het artikel over reiskosten

Worden reiskosten vergoed?

Retourritten
Indien jij met je auto naar en vanaf een opdrachtgever reist dan geldt hier geen reiskostenvergoeding voor. Jij bepaalt echter zelf op welke opdrachten je reageert en wat jij als acceptabele reisafstand ziet.

A-B Ritten
Bij A-B ritten wordt een reistijd en reiskostenvergoeding uitgekeerd op basis van de tijd die je met het OV onderweg bent. Deze onkosten worden via een algoritme bepaald. 

Wat te doen bij bijzondere onkosten?

Je kunt altijd met de opdrachtgever overleggen hoe dit opgelost zal worden. Te denken valt aan een situatie waarbij je genoodzaakt bent om een taxi te nemen, het wassen van de auto van de opdrachtgever en wanneer je andere kosten moet voorschieten. 

Het prikbord

Welke informatie staat op het prikbord?

Op het prikbord kun je per regio zien welke ritaanvragen er zijn. Per ritaanvraag kun je zien of het een retourrit of een A-B rit is, wat de tussenstops zijn en wat de starttijd is en wat de geschatte eindtijd is. 

In welke regio's kan ik werken?

Jij kunt werken waar je wilt. In het prikbord kun je de ritten filteren op regio’s. We zullen starten met de vier grote steden van de Randstad en dit op termijn uitbreiden naar andere delen van Nederland. 

Kan ik me inschrijven op alle ritten?

Dat hangt af van het type chauffeur dat je bent en de manier waarop de opdrachtgever zijn voorkeuren heeft ingesteld. Een opdrachtgever kan aangeven dat hij een specifiek type chauffeur wil hebben of dat zijn opdracht voor alle typen chauffeurs zichtbaar is. Wanneer een opdrachtgever voor een specifiek type kiest dan is de opdracht zichtbaar voor alleen dat type chauffeur. 

Kan ik me op meerdere opdrachten op een dag inschrijven?

Je kunt je voor meerdere opdrachten inschrijven. Zodra je wordt gekozen door een opdrachtgever wordt je automatisch op andere ritten uitgeschreven. Dit voorkomt een eventuele teleurstelling bij een andere opdrachtgever. 

Ik heb me ingeschreven voor een rit. Wat nu?

Dat is aan de opdrachtgever om te bepalen. Afhankelijk van de tijd tot aan de ritopdracht zal een opdrachtgever de reacties van chauffeurs verzamelen. Uit deze pool zal de chauffeur gekozen worden die het beste bij de wensen van de opdrachtgever past. Wanneer een opdrachtgever jou kiest dan krijg je via de mail een reactie. Ook wanneer de opdrachtgever voor een andere chauffeur kiest dan wordt je hiervan via een email op de hoogte gesteld. 

Wat gebeurt er als ik ben gekozen?

Wanneer een opdrachtgever jou selecteert als chauffeur zal wordt je hiervan via een email op de hoogte gesteld. In deze mail staan ook de ritspecificaties en de contactgegevens van de opdrachtgever. De overeenkomst van opdracht tussen jou en de opdrachtgever is als bijlage bij deze mail gevoegd. Gefeliciteerd! Je gaat aan het werk! Zet je de opdracht in je agenda? 

Verzekeringen

Welke verzekeringen zijn op mij van toepassing?

Je bent FreeFlexer en dat geeft je veel vrijheid. Want je kunt van alles zelf bepalen, zoals de dagen waarop je wilt werken. Maar het brengt ook verplichtingen met zich mee, waaronder het afsluiten van verzekeringen. De belangrijkste – voor jou als chauffeur – zijn:

De ongevallen inzittenden verzekering. Deze verzekering keert een vast bedrag uit in geval van letselschade, blijvende invaliditeit of overlijden. Deze verzekering kun je per opdracht via ons platform afsluiten. Je bent niet verplicht deze verzekering af te sluiten. 

De arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze verzekering keert maandelijks een bedrag uit wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt. Je bent niet verplicht om deze verzekering af te sluiten. Besef wel dat wanneer je deze verzekering niet hebt en je raakt arbeidsongeschikt, je dus ook geen inkomen zal hebben. 

Wanneer jij andere klussen uitvoert dan alleen chauffeurswerk dan kan het zinvol zijn om een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering (AVB) af te sluiten. Als je tijdens je bedrijfswerkzaamheden schade veroorzaakt, geldt je WA-verzekering niet. Daarom is het als ondernemer handig om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Een AVB dekt schade aan personen of zaken die door de ondernemer zelf is veroorzaakt tijdens de uitvoering van opdrachten. Ook de kosten ten gevolge van schade of letsel veroorzaakt door een product onder jouw verantwoordelijkheid en schade opgelopen in een gebouw van de ondernemer worden vergoed. Je bent niet verplicht deze verzekering af te sluiten. 

Ik heb schade gereden. Wat nu?

Heel vervelend natuurlijk. Voor jou en de opdrachtgever. Er is geen verzekering die jij kunt afsluiten die deze schade dekt. Het is de WA verzekering van de opdrachtgever die deze schade oppakt. Ook kan de opdrachtgever via het platform een extra verzekering afsluiten voor cascoschade. Er zal wel een schadeformulier ingevuld moeten worden. En het is uiteraard aan jou om je uren te declareren, maar wij kunnen je alleen maar het advies geven dit niet te doen in het geval van schade. 

Ook moet je de schade te melden bij DriveMe zodat wij contact kunnen opnemen met de opdrachtgever. 

Ritten rijden

Welke informatie krijg ik voor een rit?

Voorafgaand aan de rit ontvang je per mail de ritspecificaties zoals start- en eindbestemming, maar ook de adresgegevens van eventuele tussenstops. In de mail vind je ook de contactgegevens van de opdrachtgever zodat jullie voor en tijdens de opdracht contact met elkaar kunnen onderhouden. 

Een rit loopt uit. Wat te doen?

Het kan altijd voorkomen dat ritten uitlopen. Hou daar dus ook rekening mee. Ons advies is om de opdrachtgever er in ieder geval niet mee lastig te vallen.  Mocht je vanwege het uitlopen van jouw rit een aansluiting op het OV mislopen dan hebben wij een noodnummer voor je dat je kunt bellen voor assistentie. 

Hoe declareer ik mijn werktijd?

Na afloop van de rit kun je direct via driver.driveme.nl jouw werktijd claimen. Open de beëindigde rit en geef de gewerkte tijden aan. Op basis van deze gegevens wordt de factuur gegenereerd en verzonden. Het is dus heel erg belangrijk om dit te doen! Je doet er verstandig aan om de werktijd met de opdrachtgever te bespreken bij het eindigen van de rit. Daarmee voorkom je naderhand een vervelende discussie. 

Ritten annuleren en geannuleerde ritten

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Wanneer je niet kunt werken omdat je ziek bent dan is dat uiteraard heel erg vervelend. De wens om vervoerd te worden blijft echter bij de opdrachtgever bestaan en dus zal er vervanging geregeld moeten worden. De rit moet daarom terug worden gezet op het prikbord en de manier om dat te doen is door telefonisch contact op te nemen met DriveMe.

Iedereen kan een keer ziek worden. Het gemiddelde voor een werkend persoon is een keer per jaar. Dat gemiddelde hebben wij genomen als maatstaf en voor zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers gelden dezelfde spelregels. Eens per jaar kun je zonder gevolgen een opdracht annuleren in verband met ziekte. Bij vervolg ziekmeldingen gelden dezelfde regels als bij het annuleren van een rit. 

Wat zijn de annuleringstermijnen?

De overeenkomst van opdracht die wordt gesloten tussen jou en de opdrachtgever schept verplichtingen voor beide partijen. Voor jou betekent deze overeenkomst o.a. dat je de aangeboden chauffeursdienst moet leveren en dat de opdrachtgever de dienst moet afnemen.

Voor de opdrachtgever en de chauffeur gelden dezelfde regels indien er geannuleerd wordt: 

Tot 72 uur voor de opdracht kan er kosteloos worden afgezien van de opdracht.
In de periode van 72 tot 48 uur voor de opdracht geldt bij het annuleren een fee van 25% over het overeengekomen ritbedrag plus de daaraan gekoppelde afdracht aan het platform. 
In de periode van 48 tot 24 uur voor de opdracht geldt bij het annuleren een fee van 50% over het overeengekomen ritbedrag plus de daaraan gekoppelde afdracht aan het platform.  
In de periode van 24 tot 0 uur voor de opdracht geldt bij het annuleren een fee van 100% over het overeengekomen ritbedrag plus de daaraan gekoppelde afdracht aan het platform. .

Hoe annuleer ik een rit?

Je kunt een rit annuleren door te bellen met DriveMe via nummer 0850443733. Afmelden op een andere manieren is vooralsnog niet mogelijk. 

Betaald krijgen

Hoe verzend ik mijn factuur naar de opdrachtgever?

Dat gaat geheel automatisch. Wanneer jij na de rit met de opdrachtgever jouw uren besproken hebt en je declareert deze in via driveme.nl, dan verzendt het platform namens jou de factuur naar de opdrachtgever. Jij krijgt zelf ook een mail met de factuur zodat je die kunt gebruiken voor je administratie.  

Loop ik het risico dat een factuur niet betaald wordt?

Ja, je bent ondernemer en als ondernemer loop je altijd het risico dat personen of bedrijven jouw factuur niet betalen. Je kunt dit risico afkopen bij het aangaan van de overeenkomst met de opdrachtgever. Ons platform neemt dan dit risico over.  Wel moeten we vermelden dat de kans dat een opdrachtgever niet betaalt erg klein is. Wij – als platform – maken daar namelijk goede afspraken over met de opdrachtgever. 

Wanneer wordt mijn factuur betaald?

Opdrachten die via ons platform worden uitgevoerd worden standaard na 14 dagen uitbetaald. Je kunt er ook voor kiezen om direct na afloop van je opdracht betaald te krijgen. Dat is wel zo lekker wanneer je het geld snel nodig hebt. Hier wordt een fee van 7,5% van het ritbedrag voor gerekend. 

Beoordelingen

Hoe werken de beoordelingen?

Na de rit geeft jouw opdrachtgever een beoordeling over jou als chauffeur. Hij beoordeelt o.a. op representativiteit, stiptheid, routekennis en uiteraard rijvaardigheid. Andere opdrachtgevers zien uiteindelijk deze beoordeling dus het is erg belangrijk om bij iedere rit een topprestatie neer te zetten. Daarmee vergroot je voor jezelf de kans om snel gekozen te worden voor andere ritopdrachten. 

Kan ik een beoordeling aanvechten?

Een negatieve beoordeling is in de basis niet aan te vechten. Als je het niet eens bent met de beoordeling dan zal je dit met de opdrachtgever op moeten nemen. Wij raden dit echter sterk af. 

Hoelang blijven beoordelingen meetellen?

De gemiddelde beoordeling wordt berekend uit jouw laatste 10 beoordelingen. Daardoor heb je de kans om een slechte dag na verloop van tijd ‘weg te poetsen’. Maar om dit weg te kunnen poetsen zal je wel extra goed moeten presteren. 

Boekhouden en belastingen

Wat gebeurt er met mijn winst?

Als FreeFlexer met een eenmanszaak wordt de winst uit jouw onderneming gezien als je inkomen.  Over dit inkomen betaal je – net als iedereen met een inkomen – inkomstenbelasting. Als ondernemer heb je echter wel een aantal aftrekposten die je kunt opvoeren en waardoor je minder belasting afdraagt. De belastingdienst heeft hiervoor een handige checklist opgesteld. Je doet er verstandig aan een goed deel van de omzet die je maakt te reserveren voor onvoorziene kostenposten of perioden waarin je het rustiger hebt. 

Hoe kies ik een boekhouder?

De keuze voor de boekhouder is geheel aan jou. Wij kunnen alleen het advies geven om bij de keuze te letten op het tarief, de locatie van de boekhouder en duidelijke afspraken over wie welke verantwoordelijkheden heeft ten aanzien van de dagelijkse boekhouding. Spreek ook goed met elkaar af welke programma wordt gebruikt voor de boekhouding. Denk aan Exact Online, AFAS, E-Boekhouden etc. 

Welke onkosten mag ik maken en opgeven?

Veel kosten die je maakt ten behoeve van het uitoefenen van je onderneming mag je opvoeren als bedrijfskosten. Te denken valt aan reiskosten, aanschaf van bepaalde kleding, opleidingskosten en telefoonkosten. Vraag je boekhouder altijd om advies over dit onderwerp. 

Wanneer moet ik inkomstenbelasting betalen?

Na het indienen van de opgaaf inkomstenbelasting (dit kan vanaf 1 mei) krijg je vanzelf een bericht van de fiscus met daarin de hoogte van het te betalen bedrag (of de teruggave) en wanneer het verschuldigde bedrag moet zijn ontvangen op de rekening van de fiscus. Er zijn uitstelregelingen mogelijk. 

Wanneer moet ik omzetbelasting betalen?

Omzetbelasting betaal je ieder kwartaal. Zo moet je in de maand april over het eerste kwartaal bij de belastingdienst (digitaal) opgeven of, en zo ja hoeveel omzetbelasting je verschuldigd bent. Je hebt dan tot het einde van de maand om het verschuldigde bedrag te betalen. 

Welke verlichtingen heb ik als FreeFlexer t.a.v. belastingen

Na je inschrijving bij de KvK krijg je van de fiscus een BTW nummer zodat je daarmee ieder kwartaal omzetbelasting kunt aangeven. Eens per jaar moet je aangifte inkomstenbelasting doen. Voor deze inkomstenbelasting is het belangrijk om te weten of je door de belastingdienst (in dat jaar) wordt gezien als ondernemer. Dit heeft o.a. te maken met je onafhankelijkheid, het aantal uren dat je als ondernemer maakt en het aantal opdrachtgevers. Je kunt hiervoor de ondernemersheck doen. Wanneer de belastingdienst jou niet ziet als ondernemer, dan betaal je net zoveel belasting als collega-ondernemers, maar je hebt geen aftrekposten.

 We gaan er voor nu vanuit dat de belastingdienst jou ziet als ondernemer. Eens per jaar moet je je inkomsten over het afgelopen jaar opgeven. Als FreeFlexer met een eenmanszaak wordt de winst uit jouw onderneming gezien als jouw inkomen. Over dit inkomen betaal je – net als iedereen met een inkomen – inkomstenbelasting. Als ondernemer heb je echter wel een aantal aftrekposten die je kunt opvoeren en waardoor je minder belasting afdraagt. De belastingdienst heeft hiervoor een handige checklist opgesteld.