Ben jij chauffeur-waardig in 2020?

DriveMe blog

Vraag de gemiddelde werkgever wat hij ervan vindt als jij op woensdagochtend een rondje gaat golfen met vrienden. Zeg 9 holes. Al met al ben je ruim drie uur van kantoor. Meer niet. Het is volledig privé. Heeft niets met werk te maken. 

“Oké Pietje, prima, regel je met HR dat ze dit verrekenen met je vrije dagen?”

Geef vervolgens aan dat je dit gaat doen in zíjn tijd, en dus op zíjn kosten. Er worden geen vrije dagen voor ingeleverd en ook het uit te betalen salaris blijft voor wat het is. Punt. 
 

Ben jij chauffeur-waardig in 2020?

De gemiddelde werkgever zal de vraag stellen of je die drie uur niet beter kunt gebruiken voor een consult bij een arts, want klaarblijkelijk spoort het daarboven niet meer. Toch? 

Maar geef bij je baas aan dat je naar een ‘belangrijke klant’ toegaat op iets meer dan een uur rijden, en merk op dat er NIETS aan de hand is. Sterker nog… “Verdomme Pietje! Als ik jóu toch niet had! Je bent lekker bezig!” 

Dat je met deze afspraak een uur zinnig besteed aan een opdrachtgever, maar tegelijkertijd zo’n drie uur weggooit aan o.a. rijden, eten en parkeren gaat ongemerkt aan iedereen voorbij. En toch gebeurt dit met grote regelmaat.

De vraag is dan ook of jij privéchauffeur-waardig bent.

Reken je mee? 

We beginnen met de kosten van de chauffeur. Via DriveMe boek je een chauffeur voor gemiddeld € 15,- ex btw per uur. Goedkoper kan ook. Maar duurder is ook goed mogelijk. Die keuze is aan jou. Voor de afspraak plus reis reken je in totaal 3,5 uur, dus dat is 3,5 x € 15,- = € 52,50. Daar komt € 7,50 aan platformkosten bij en dit geeft een totaal van € 60,- ex btw. 

Goed. Dus voor € 60,- ben je minimaal drie uur productief, terwijl je in het andere geval maximaal een uur zinvol zou hebben besteed (bij je klant). 

Ben jij declarabel? Ja? Voor hoeveel dan? Voor € 70,-? (ICT) Voor € 100,- misschien? (consultancy) Of schrijf jij vanaf € 100,-? Dan is de kans groot dat je in de financiële of juridische dienstverlening actief bent. 

En alle declarabele personen geldt: jullie zijn gek dat jullie nog zelf rijden. Je bent iedere keer hard geld aan het weggooien. Zelfs al ben je (met een privéchauffeur) maar 1 uur declarabel productief dan heeft de chauffeur je al geld opgeleverd. 

Maar we gaan nog even door. Want stel: jij bent niet declarabel. Jij bent bijvoorbeeld een projectmanager. Of een senior accountmanager. Wat is je salaris? € 3.500 tot 4.000,- bruto? Tel daar vakantiegeld bij, werkgeverslasten, bonussen, etc etc en de baas is minimaal € 6.000,- per maand aan jou kwijt. Deel dat bedrag door het aantal werkuren in een maand (173) en kom tot de conclusie dat jij iets meer dan € 34,- per uur kost. 

Dus jij kost € 34,- per uur. En de chauffeur?

Wanneer je zelf rijdt naar de eerder genoemde afspraak verspil je drie uur. Dat is € 102,- euro. Huppakee! Down the drain. En toch is dit dagelijkse kost bij veel bedrijven. Het is pure kapitaalvernietiging, maar ook snel verborgen vernietiging.

Neem nou gewoon een chauffeur. Combineer afspraken. Werk nou eens slimmer dan de rest! Lever voor € 60,- urenlange zinvolle productiviteit in plaats van één uur waarbij je meer dan € 100,- compleet verspilt.

Naast de enorme efficiencyslag en productiviteit die een privéchauffeur jou kan leveren zijn er enorm veel andere voordelen te benoemen. Denk aan het besparen van parkeerkosten, ontspannen reizen en het beschikken over een P.A. die met je meereist. De opdrachtgevers in het DriveMe platform hebben de grootste voordelen benoemd en die lees je terug op de voordelen van een privéchauffeur.


Door: Jeroen van der Kamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *